Alla inlägg under augusti 2012

Av Ellinor - 25 augusti 2012 21:12

Jag hade ingen större lust att göra denna resa från början. Eftersom jag åker så mycket båt i jobbet.

Men jag får tacka min make som ville göra resan. Annars hade jag aldrig gjort den. Strängnäs- Stockholm och retur.


Vi packade våra badkläder och övriga saker. Ner till Bärplansbåten, över till Västerviken där maken bunkrade diesel (70 L). Jag rusade upp till affären och handlade lunch till alla tvåbenta resenärer.


Vattnet va perfekt bärplansväder. Helt spegelblankt. Jag har nog aldrig sett Björkfjärden så lugn.

När vi kom till Stockholm tog vi Bb i stället för att åka under Gröndalsbron. Under broarna och ut i Ulvsundasjön. Sb in mot Kungsholmen, BB Vasastan och Klarastrand.  

Ut i Riddarfjärden vid Stadshuset.  Kanalen va helt ok att möta lagom stora fritidsbåtar. Träd hängde ut över kanalen. Mycket folk promenerade,joggade,cyklade mm längs kanalen.  Jag blev så förvånad över Klarastrand, vilka hus! Helt nya och väldigt moderna. Jag har då aldrig sett husen förr. Men jag är ingen Stockholmare heller.          


Slussningen i KarlJohanslussen va min första slussning där. Jag har alltid slussat Hammarbyslussen och kan inte räkna antal gånger, där. Vingarna i aktern fick vi passa, från att tryckas in under slusskant.    


Väl ute vid Slussen va många kissnödiga, hungriga och otåliga. Salladslådorna, frallorna och vattnet åkte fram. Ingen ville kissa på hink inför alla människors ögon i Stockholm. Vi åkte vidare under bron vid Skeppsholmen. Sen vidare längs Strandvägen in mot Djugårdsbrunskanalen. Väl inne i Djurgårdsbrunnskanalen tittade folk på oss. Antagligen för att det satt en stor svart hund på motorluckan i aktern och spanade efter andra hundar som gick längs strandpromenaden.   Såg kanske kul ut. Vi fick beskåda ett nygift par som blev fotograferade ovanpå en bro som vi precis åkte under. Det va lite häftigt. Där va det vackert kanalen slingrade sig fram och grönskan fanns längs sidorna. Kor gick och betade på en äng. Tjejmete förekom också. Det har jag aldrig hört talas om tidigare.  


Vi rundare Blockhusudden med sin fyr och farttavlor. Vilken som StockholmsHamn sköter om. Nu hade de flesta kunnat göra sina behov. Damernas på kisshinken och herrarna i havet. In vid Rosenvik för att rasta skeppshunden och få rast från båten en stund. Jag slummrade till någon minut innan vi for vidare, rakt över mot Hammarbykanlen.

Vi fick vänta en stund på slussningen. Alla va lite trötta och barnen tjatade om Hallontuttarna som jag hade sparat till hemresan. Och lovade att vi skulle öppna påsen direkt efter slussningen.


Slussningen gick utmärkt. Vi slussade i hop med en enda segelbåt, in till Mälaren igen. Vi tänkte åka andra hålet Norra vid Årstaholmar. Men jag hade en svag aning om att det va något där och att de höll på med bropeparationer.

När vi kom runt Årstaholmar såg vi en bekants fd fiskebåt. Och vi fick vända där inne pga av broreparationer.

Gelehallon"tuttarna" gick snabbt åt, de passade perfekt.


In mot Lijeholmsbron. Titta på resturangen med palmer. Där fanns det folk i dag. Och i Tantolunden strosade massor av folk. Sen hade vi tröttnat på att åka sakta. Gasade på. Ett ögonblick fick vi sällskap av KBV:s cobra. De sket i oss och drog ifrån oss i 60 knop med blåljuset på.


Nästa gång vi slog av va vid Agneta Fältskog, där det är 8 knop i Bockholmsundet.


Vi ankrade och la långlina in till Köttholmen. Hunden badade och lekte med pinne. Vi badade och vi njöt av att ta paus.


Hungriga styrde vi kosan mot Stallarholmen. Grabben fick köra vägen hem från Köttholmen och lägga till vid ybommarna hemma i Strängnäs. Upp mot 100 Nm blev det i dag. Vi är tacksamma över att ha en båt som inte är så dyr i bränslet.


Lång dag med mycket intryck. Det är inte bara barnen som är trötta. Vi vuxna är bra slitna och hunden har inte tjatat om någon kvällspromenad. Kul resa. Nästa gång blir nog ett besök på Gröna Lund.


//E

Presentation

Omröstning

Vilket är viktigast på sommaren?
 Sol
 Bad/simmning
 Vandring
 Idrott
 Semester
 Att ha tid/väder att bygga/renovera
 Åka båt
 Fiska
 Grilla äta dricka godmat
 Läsa
 Vara med familj/vänner
 Kunna gå på läger
 Studier
 Arbete
 Annat

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Väder

klart.se

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards