Direktlänk till inlägg 9 november 2011

Höst på land och till sjöss.

Av Ellinor - 9 november 2011 19:07


Den här gången bjuder jag på några bilder bara.


Hösten är väldigt närvarande.



Höst morgon i Dalarö.

    

Våffelstugan i morgonsolen.Dalarö




Fyrlins i höstsolen



   

På besök ombord på min ordinarie arbetsplats, under en sjöräddningsövning.


 

Ett möte i kanalen.



          Min kompis Zorro får åka med i bland på jobbet. Han har revir på nästan alla öar.

I alla fall där vi har fyrar att besöka. Han springer aldrig långt.

Han är mera orolig för att bli från åkt, faktisk.

Vi har åkt i från honom någon gång, men upptäckt att han varit kvar på fyren, i god tid. I början ylande han inne i fyrkroppen(när han var valp), då jag klättrade upp för att underhålla utrustningen. Det ekade spöklikt och skärande. Rätt jobbigt faktiskt. Än i dag är han väldigt glad då man kommer ner från fyren. Eller alla fyrar! Roligt och komiskt är det då vi kör i smala kanaler t ex Baggensstäket eller Väddökanal mfl. Då skäller andra hundar på Zorro, då de ser att han står på däck. Och han skäller tillbaka om de kommer i närheten av båten. Likaså med kråkor och fåglar som vill ta en mumsbit av snäckor, som kommit upp med en begagnat sjömärke/prick. Inga fåglar ska sitta på hans båt. Så fort vi kommer till bryggan i Södertälje, far han som en pil upp i slänten och jagar kaninerna. Väldigt spännande är hund dagiset, då de promenerar förbi på motstående kanalslänt. Sex hundar i koppel är spännande! Nosen jobbar och han vädrar in hela Södertälje, ser det ut som.


Han älskar att åka till jobbet. Tänk om vi människor hade hans lust att åka till jobbet! Han blir duktigt trött av att jobba   Då han har varit med en hel del och är allmänt sliten, lägger han sig platt innanför dörren och vill hellre stanna hemma med barnen och få sova lite till på morgonen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ellinor - 24 juli 2013 15:25

Nu är det ett bra tag sen sist jag bloggade. Har haft noll inspiration och inget att komma med. Om jag nu har det det den här gången vet jag inte. Men inspirationen har kommit tillbaka.   Två veckor in i semestern så har man hamnat i en lugn fas....

Av Ellinor - 13 november 2012 20:32

Halloj igen! Jag tänker börja bloggen i dag med en morgonbild, såklart. Solen är påväg upp(i morse). Den här resan i dag handlar om en fyr som har ett besynnerligt opiskt fel. Och lite arbetsmiljö, både det vackra och sedan det skitiga, otrevl...

Av Ellinor - 5 november 2012 18:29

Ljuset och vattnet ger de otroliga skiftningarna i vår skärgårdsmiljö. Ingen dag är den andra lik. Den här bilden är en tidig morgon. Jag bara passar på och öppnar fönstret, sträcker ut armen och tar bilden. Kompisen som kommer från Oxelösun...

Av Ellinor - 25 augusti 2012 21:12

Jag hade ingen större lust att göra denna resa från början. Eftersom jag åker så mycket båt i jobbet. Men jag får tacka min make som ville göra resan. Annars hade jag aldrig gjort den. Strängnäs- Stockholm och retur. Vi packade våra badkläder ...

Av Ellinor - 23 mars 2012 11:13

    Kära bloggläsare:   Nu har äntligen våren kommit. Alla har vi känt solens strålar värma försiktigt i skinnet. Nu kan vi ta med oss kaffekoppen till söderväggen i lä och njuta av solen. Blåsippor och Hästhovar börjar smyga fram. Snödrop...

Presentation

Omröstning

Vilket är viktigast på sommaren?
 Sol
 Bad/simmning
 Vandring
 Idrott
 Semester
 Att ha tid/väder att bygga/renovera
 Åka båt
 Fiska
 Grilla äta dricka godmat
 Läsa
 Vara med familj/vänner
 Kunna gå på läger
 Studier
 Arbete
 Annat

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Väder

klart.se

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards