Av Ellinor - 24 juli 2013 15:25

Nu är det ett bra tag sen sist jag bloggade. Har haft noll inspiration och inget att komma med. Om jag nu har det det den här gången vet jag inte. Men inspirationen har kommit tillbaka.

Två veckor in i semestern så har man hamnat i en lugn fas. Och nu ute på ön i skärgården så finns det inte så mkt som drar. Inget pådrag i stan att gå ner att titta på. Ungarna behövs inte skjutsas till kompisar mm. Barnen har "långtråkigt" säger de och tjatar om att få låna min dator eller någon av mobilerna för att surfa eller FBooka.

Flitig har man varit de första veckorna. Beklämmande att man har haft svårt för att varva ner.

Förmodligen har jag nog någon bokstavskombination, som ingen har funnit under min barndom

Men nu har jag insett att det mesta är gjort och inget behövs göras på studs. Det ger mig ett lugn.

Här är en bild från dotterns "skrubb". Som är ännu ett sånt där -semesterarbete. I dagsläget saknas lister. Alltså tapetserat o nytt klickgolv. Det har nog varit spånskivor som väggar så länge jag kan minnas. Och då har jag varit med i 36 år.

En ny grej för mig i år va att köra husbil, ensam med ungar och hund. Tack svärmor för att jag fick chansen att testa på. Det va en ny erfarenhet och som jag kan tänka mig göra igen i hop med kidsen. Bilden är från Furuvik.

På min födelsedag, arrangerade min fina make en resa ut till havet. Inte oväntat men uppskattat. Tur att vädret va på vår sida just på min dag. Annars kan man inte vara till havs med vår lilla båt.

Kompisen har hittat något mjukt att vila sig på, efter alla strapatser för att utforska den ödeön.

Som jag skrev innan, så säger barnen att de har långtråkigt. Det är nyttigt att ha tråkigt. Lika väl som jag får inspiration till bloggandet. Så får dottern inspiration till "kottandet". När lillasyster spolar med kalla vattenslangen på storebror som klättrat upp i en martall, då inser man hur trist de har. De nöter på varandra och intriger kommer och gårhela tiden.

Lysmask.

Avkoppling är att ligga på mage och bara studera och filosofera.

Hej svejs på ett tag. Man vet aldrig när lusten faller sig på nästa gång för att blogga.

Ut i solen med er och njut medans det går.

//E

Av Ellinor - 13 november 2012 20:32

Halloj igen!

Jag tänker börja bloggen i dag med en morgonbild, såklart. Solen är påväg upp(i morse).

Den här resan i dag handlar om en fyr som har ett besynnerligt opiskt fel. Och lite arbetsmiljö, både det vackra och sedan det skitiga, otrevliga.

Morgonstund i Kapellskär. Vackert lugnt för en Novembermorgon.

Vi smiter förbi Väddölandet och Grisslehamn där vi ser 10 färjan gå ut från hamnen.

Fick inga vidare bilder på Eckerölinjensfatyg i dag.

En mindre romantiskbid av en fyr. Ja, vi sopar ur varje fyr från spindlar, flygfän och annat skit.

Den här lincen ska visa bara vitt, i en enslinje. Men har förmodligen visat rött så länge som den har suttit på sin plats. Ni ser det vita glaset i mitten vid lampan. Och det röda är glaset på andra sidan av lyktan, som självklart lyser igenom lincen. Nu har sjöfarande upptäckt att fyren lyser med fel färg. Vilket jag tycker är konstigt, att ingen har noterat det under alla år. Kanske ingen tittar eller använder fyrarna längre?

Här utifrån sett. Lincen är vit.

Snygga hatt

En kompis tycker att det är kallt och har krypit in i ett skrymsle. Art? Någon som vet?

Självporträtt

Snyggt berg

Råstensuddes fyrglas. Nästan varje år har vi fått besök i eller halvjärtade försök till att komma in i fyrkuren.  I dag fick vi byta lås, för att någon nyfiken stoppat in skit i hänglåset. Det känns som om det blir vanligare och vanligare faktiskt. Ett år saknades låset och en påse klubbor låg glömda innanför dörren.

Remmargrund. Tittar ni noga ser ni fåglarna. Kan informera om att fyren nymålades i sommrars. Och den ska inte vara vit, utan svart och röd.

Det vita är fågelträck. http://sv.wikipedia.org/wiki/Storskarv

Ni ser Uven(atrapp) som ska skrämma i väg Skarvarna. Det satt en skarv på samma pinne som Uven. Det är inga småsparvar äter några solrosfrön.

Wikipedia: Storskarven fångar sitt byte från botten, ibland på djupare vatten, men oftast i grundare vatten och den dyker till max 10– 12 meters djup.[12] Den adulta storskarvens näringsbehov är cirka 350– 500 gram fisk per dygn.[12] Dess föda består till absolut störst del av fisk. Studier av den svenska populationen visar att dess föda främst består av tånglake, abborre, mört och rötsimpa.[13]

Resultatet blir att arbetet för oss på fyren blir skitigt. Och det luktar inte blommor o parym efter ett besök på fyren.

Bogserbåten Harald möter vi i höjd med Botveskär, Kapellskärleden.

Solen börjar gå ned och det blir genast kyligt ute.

Snygg eftermiddags/solnedgång från fyren Nygrund. Rosella går in till Kapellskär.

Det va mina bilder från i dag. Hoppas det gav något i alla fall. Ha det bra så länge//

Av Ellinor - 5 november 2012 18:29

Ljuset och vattnet ger de otroliga skiftningarna i vår skärgårdsmiljö.

Ingen dag är den andra lik. Den här bilden är en tidig morgon. Jag bara passar på och öppnar fönstret, sträcker ut armen och tar bilden.

Kompisen som kommer från Oxelösund, från början. Han är med på allt. Ligger han inte inlindad i skotlinor, så kanske han koncentrerat tittar på när någon fiskar.

En augustidag i Norra skärgården. På strapats med familjen. Upptäcker en ny ö, eller ett nytt ställe. Luften är varm men med klarblåhimmel. Grabben fiskar. Najs.

I arbetet igen: Här kunde jag inte låta bli att fota Magnus Ritz(fotograf)fd hus. Som ligger i Baggenstäket. All snickarglädje och detaljer gör mig glad.

Det är ett äldre vackert vårdat hus.

Här är tillhörande brygga i passande stil. Fyren är en fd Sjöfartsverksfyrkur. Hur han fick tag på den, det skulle jag vilja veta. Alltid kul att få höra roliga anekdoter. Undra vad som förvaras där inne!? Fiskespön och flytvästar? Vem som är ägare i dag. Det har jag inte en susning om.

Waxholmsbåten Dalarö, passerad någonstans i Sandhamnsleden.

Kunde inte låta bli att ta fram kameran och leka lite. Den här byggnaden finns på Rindövarvet. Rätt vacker i mina ögon, men inte i dina kanske. Taget i Art.

Det finns gott om krabater i skärgården. Dessa trivs i dörröppningar, längs lister. När man öppnar kan det välla fram goa kompisar. Jag är dålig på spindelarter. Någon som kan hjälpa mig?

Jag hade glömt varför jag hade tagit den här bilden. Men på ön "Växlet Norra" sitter en havsörn som är pågång att dra i väg. Har inte en kamera som kan ta bra djurbilder, blir oftast bara sudd. En väldigt mulen höstdag.

Ännu en fyr,Staboudde i Furusund. En hundskalle sticker upp.

Eknöbrygga. En väntstuga i skärgården. Här kan man sitta i skydd för

regn, snö och blåst.   Motsvarande busskuren. Då borde det heta "båtkuren".

Lotsstationen i Sandhamnshålet. Även fyr i övervåningen.

Kvällspromenad med Kompisen. Undra vad han ser. Oftast ser vi personer som rymt ut på minisemester, just till Sandhamn. Bo på Seglarhotellet, bada och njuta av lugnet. Hösten är lugn och inte så hektisk, som på sommaren i Sandhamn. Här är ett reportage från Finnhamn, som gestaltar just hösten i skärgården. http://www.dn.se/resor/sverige/mot-hosten-i-skargarden

Min kompis kan inte läsa. Men gräva kan han.

Mudderfartyg utanför Gävle. Crestway från Cypern 97x22mhttp://www.marinetraffic.com/ais/se/showallphotos.aspx?imo=9420332

Kall frisk höstluft. Solen är på väg ner över sligen/lagghögarna i Herräng. Väldigt vackert. Bara ett tiotal båtar kvar i vattnet. Alla andra har tagt upp sina,

men inte vi.

Avslutningsvis måste jag bjuda på solnedgången över Forsmark. Fyren i vattnet är Belonagrundet. Vi har en dålig ordvits om den. -Man åker till Belona om man behöver belåna sig. Höhöhö. Visst va den kass.

Bilden är tagen från Djurstensfyr, Gräsö.

Ha det//EG

Av Ellinor - 25 augusti 2012 21:12

Jag hade ingen större lust att göra denna resa från början. Eftersom jag åker så mycket båt i jobbet.

Men jag får tacka min make som ville göra resan. Annars hade jag aldrig gjort den. Strängnäs- Stockholm och retur.

Vi packade våra badkläder och övriga saker. Ner till Bärplansbåten, över till Västerviken där maken bunkrade diesel (70 L). Jag rusade upp till affären och handlade lunch till alla tvåbenta resenärer.

Vattnet va perfekt bärplansväder. Helt spegelblankt. Jag har nog aldrig sett Björkfjärden så lugn.

När vi kom till Stockholm tog vi Bb i stället för att åka under Gröndalsbron. Under broarna och ut i Ulvsundasjön. Sb in mot Kungsholmen, BB Vasastan och Klarastrand.

Ut i Riddarfjärden vid Stadshuset.  Kanalen va helt ok att möta lagom stora fritidsbåtar. Träd hängde ut över kanalen. Mycket folk promenerade,joggade,cyklade mm längs kanalen.  Jag blev så förvånad över Klarastrand, vilka hus! Helt nya och väldigt moderna. Jag har då aldrig sett husen förr. Men jag är ingen Stockholmare heller.

Slussningen i KarlJohanslussen va min första slussning där. Jag har alltid slussat Hammarbyslussen och kan inte räkna antal gånger, där. Vingarna i aktern fick vi passa, från att tryckas in under slusskant.

Väl ute vid Slussen va många kissnödiga, hungriga och otåliga. Salladslådorna, frallorna och vattnet åkte fram. Ingen ville kissa på hink inför alla människors ögon i Stockholm. Vi åkte vidare under bron vid Skeppsholmen. Sen vidare längs Strandvägen in mot Djugårdsbrunskanalen. Väl inne i Djurgårdsbrunnskanalen tittade folk på oss. Antagligen för att det satt en stor svart hund på motorluckan i aktern och spanade efter andra hundar som gick längs strandpromenaden.   Såg kanske kul ut. Vi fick beskåda ett nygift par som blev fotograferade ovanpå en bro som vi precis åkte under. Det va lite häftigt. Där va det vackert kanalen slingrade sig fram och grönskan fanns längs sidorna. Kor gick och betade på en äng. Tjejmete förekom också. Det har jag aldrig hört talas om tidigare.

Vi rundare Blockhusudden med sin fyr och farttavlor. Vilken som StockholmsHamn sköter om. Nu hade de flesta kunnat göra sina behov. Damernas på kisshinken och herrarna i havet. In vid Rosenvik för att rasta skeppshunden och få rast från båten en stund. Jag slummrade till någon minut innan vi for vidare, rakt över mot Hammarbykanlen.

Vi fick vänta en stund på slussningen. Alla va lite trötta och barnen tjatade om Hallontuttarna som jag hade sparat till hemresan. Och lovade att vi skulle öppna påsen direkt efter slussningen.

Slussningen gick utmärkt. Vi slussade i hop med en enda segelbåt, in till Mälaren igen. Vi tänkte åka andra hålet Norra vid Årstaholmar. Men jag hade en svag aning om att det va något där och att de höll på med bropeparationer.

När vi kom runt Årstaholmar såg vi en bekants fd fiskebåt. Och vi fick vända där inne pga av broreparationer.

Gelehallon"tuttarna" gick snabbt åt, de passade perfekt.

In mot Lijeholmsbron. Titta på resturangen med palmer. Där fanns det folk i dag. Och i Tantolunden strosade massor av folk. Sen hade vi tröttnat på att åka sakta. Gasade på. Ett ögonblick fick vi sällskap av KBV:s cobra. De sket i oss och drog ifrån oss i 60 knop med blåljuset på.

Nästa gång vi slog av va vid Agneta Fältskog, där det är 8 knop i Bockholmsundet.

Vi ankrade och la långlina in till Köttholmen. Hunden badade och lekte med pinne. Vi badade och vi njöt av att ta paus.

Hungriga styrde vi kosan mot Stallarholmen. Grabben fick köra vägen hem från Köttholmen och lägga till vid ybommarna hemma i Strängnäs. Upp mot 100 Nm blev det i dag. Vi är tacksamma över att ha en båt som inte är så dyr i bränslet.

Lång dag med mycket intryck. Det är inte bara barnen som är trötta. Vi vuxna är bra slitna och hunden har inte tjatat om någon kvällspromenad. Kul resa. Nästa gång blir nog ett besök på Gröna Lund.

//E

Av Ellinor - 23 mars 2012 11:13

Kära bloggläsare:

Nu har äntligen våren kommit. Alla har vi känt solens strålar värma försiktigt i skinnet. Nu kan vi ta med oss kaffekoppen till söderväggen i lä och njuta av solen. Blåsippor och Hästhovar börjar smyga fram. Snödroppar, Skillor och Krokusar har vi kanske redan hittat i rabatten.

Mycket pyssel blir det på våren. Cyklar ska fram, skyfflar och snöslädar ska plockas undan. Båtar ska vårrustas, bilar ska tvättas, växthus ska ses om och ev någon glasruta bytas. Sommarstugor och bryggor ska besökas och underhållas av olika slag. Kanske är det dags att förkultivera några frön. Kanse någon planta på fönsterbrädan? Blommor ska planteras om.

Ja listan kan bli vansinnigt lång, om man inte begränsar sig.

Vissa har aldrig problem med vårrustning. Dessa båtar har legat i hela vintern i Dalarö. Kanske ägarna tar upp och borstar av beväxning någon gång under sässongen?

Ornö Kurir hämtar bilar i Dalarö för transport ut till Ornö på morgonen.

Huvudskär 20120322. Arkipelag med ca 200 kobbar och skär som ligger i yttersta havsbandet innan östersjön tar vid. Här är naturen karg med vindpinad växlighet och släta klippor.

Det är ett rikt fågelliv och med säl.

Den nuvarande fyren är byggd 1931. Under öns storhetstid bodde ca 100 bofasta på ön. Då fanns skola, affär och posthus. 1942 stängdes lotsstationen och tullverksamheten. Och under några decennier var det militären som härjade på ön.

Skärgårdsstiftelsen förvaltar Huvudskärsarkipilagen, förutom Ålandskär som ägs av staten och ett fåtal personer med anor från Huvudskär sedan lång tid tillbaka.

Svenska Kryssar Klubben- SXK ,har två stycken förtöjningsbojar i en skyddad lagun, som medlemmar får nyttja.

Så här ser vår vardag ut. Då vi plockar upp flytande sjömärken, för underhåll. Här ett bevis på att den marina miljön lever och frodas. Musslor som bosatt sig på en kätting. Under tiden då vi jobbade kom en nyfiken sälskalle upp. Just det här sjömärket heter "Torskbaljan" och är en västkardinal.

Under lågsässong behöver vi inte kriga om förtöjningsplats. Enstaka öbor kan man möta.

Här vid Utö Gruvbrygga.

Jag kände mig som en tidig turist, som smög omkring i "city". Inte många människor i sikte.

Arbetskollega framför mig.

I bodarna finns cyklar och mopeder att hyra, för att kunna ta sig över ön.

Nu är allt stängt, vid vårat besök. Bakom bodarna finns gästhamnen.

Utögruvor är förmodligen de äldsta i sverige. Man började bryta järnmalm där på 1100-talet.

1920 hittade man en sällsynt mineral som heter Holmqvistit efter geologen Holmqvist. Den mineralen har man även funnit på Nya Zeeland och Madagaskar.

Silvergruvorna är från 1607. År 1624 fanns det nio gruvor på Utö.

Efter rysshärjningarna 1719 satte Mattias Wefwerstedt igång gruvorna igen, på nytt.

1804 såldes hela ön till ett gruvbolag med 25 delägare.

1803-1806 byggdes brukskontoret som i dag är  Utö värdshus.

Disponentbostaden innehåller konferenslokaler.

Tyvärr tog jag inga bilder på Värdshuset

Litium hittades år 1817 av Berzelius lärjunge Johan August Arfwedson.

Tänk om någon får för sig att leta vidare och se en vinst i brytningen igen!?

Många av dagens batterier innehåller Litium.

Gruvbrytningen nådde sin kulmen i mitten av 1800-talet och lades ner 1879.

Det här stora huset byggdes från början som hotell. Men i dag är det privata bostäder. Ovanför det här gula huset ligger vandrarhemmet STF.  Det huset såg skabbigare ut och skulle behöva lite utvändig skötsel. Även det var ett äldre bygge med snickarglädje och pelargonterasser. Där såg jag också årets första blåsippor. Men då gav mina kamerabatterier upp.

Här är Kyrkan i Kyrkviken på Ornö. Kyrkviken ligger på Ornös sydostliga ände.

Kyrkviken, Ornö.

Äldre båt i Kyrkviken.

Sjöräddningens bodar i Kyrkviken- Ornö.

Hemskt dålig bild. Men här ligger i alla fall fartygen som går till Ornö från Dalarö.

Vi är inte ensamma på sjön. Här en nyfiken helikopter som förmodligen filmade oss.

Och jag var inte sen med att dra upp kameran.

Av Ellinor - 21 februari 2012 18:51

Arbete, liv och rörelse i Södertälje 2011-2012.

Den här bilden får inleda min blogg om Södertälje. Stannade till med bilen en sommar morgon. Dimman låg som ett lock över kanalen. Jag stannade till försent. Hade jag tagit ett kort från högre höjd, hade jag fått en bra bild på "locket".

Bilköer till  Mälarbron(broöppning). Södertälje hade en Klaffbro, från början.

Ritad av arkitekten Ragnar Hjort 1919.Då byggd för spårvägstrafik. Den invigdes 1924 och togs ur bruk 1970-71, då den nya Mälarbron var klar. Den kraftigt ökande landsvägstrafiken fordrade dubbla körbanor i båda riktningarna. Det var därför nödvändigt att bygga en ny bro. Även denna gång blev det en bro med dubbla klaffar fast av kraftigare dimensioner. Den nya bron fick ett enkelt, men högre manövertorn. Sedan Mälarbron invigts har tekniken gått framåt och nuförtiden fjärrmanövreras bron från manövreringstornet vid Slussen genom TV-övervakning.

Kanalens gårdsplan. Byggnaderna kommer förmodligen att rivas i framtiden. Kommunen vill ha området för rekreation och strövområde. Ingen trafik ska vara på Lotsudden. Nya byggnader ska då byggas för Sjöfartsverkets verksamhet. Detta ingår i byggnadsplanerna då slussen ska breddas och förlängas.

kanaltekniks lokaler. Inte byggda i går. Enkupigt tegel. Jag var med på tegelbytet, 2006.

Även Farledsgruppen har ett kontor och omklädning.

Förberedande lastning av kabeltrumma inför kabel läggning i Linasundet. Ska lastas ombord.

Otur att få propellerproblem. Dykare från Kummelnäsvarv hjälper oss att konstatera problemet.

Kanaltekniks elektriker är ute med deras arbetsplattform. Han underhåller fasadbelysning/belysning på dykdalber i kanalen. Även elektricitet i sjöfartsverkets byggnader och broar. På Lotsudden ligger sommartid Brandförsvarets båt vid kajen. Även hittegods som vi har hittat drivande i kanalen eller på någon fjärd. Trissen som är på bild, har dömts ut av Polisen och vi ska skrota den.

En dag kom ett fartyg som jag har sett många år i norra Roslagen. Men aldrig i Södertälje. Balder slussade ut från Mälaren, dvs kommit från Stockholmshållet. Då fattade jag att: nu är hon såld. Nu kommer vi aldrig att se henne i norra skärgården.

Under nya järnvägsbron. "Trucken" av Pampas Marina arbetar med nya dykdalber för ett nytt ledverk.

Inne i slussen. Slussning ut i Saltsjön från Mälaren. I sällskap med Fyrbyggaren. Fyrbyggaren kör forskare och har hand om SMHI bojar, med avläsningsinstrument. Även assisterar vid akuta saker och vid isbrytning.

Byggnaden: längst upp i tornet sitter lotsplaneringen. Där inne körs även sluss, slussbron och Mälarbron. Utsikten från tornet är inte sämst!

Mellersta planet har fika/lunchrum med utsikt över Maren och Slussen.

Den lägre byggnaden: Där finns VTS=Vessel Traffic  System. MSI= Maritime Safety Information. Ufs Baltico =Underrättelser För Sjöfarare. Även mindre konferensrum och kontor. Hela området är ett ISPS område.

Gamla kanalkontoret. SödertäljeKanalverk verkade i huset en gång i tiden. Då Sveriges minsta statliga verk, på sin tid. I dag överliggningsrum för anställda på SjöV. Ett vackert äldre k-märkt hus.

Södra kanalen. Närmaste bron är Saltsjöbron, sen E4 bron. Längst bort Järnvägsbron. Fyrbjörn, Sjöfartsverkets arbetsfartyg. Inte lätt att gå akter om henne. För hon ligger med aktern upp mot kanalbanken och lossar sten.

M/S Sydfart. Sveriges äldsta handelsfartyg fortfarande i drift. Drivs av far Larry med son.

Södra kanalen, söder i från. Ingång till kanalen.

Uthamnen.

Dagens bilder. M/S Kalkvik slussar ut från Mälaren, till Saltsjön. En av kanaltekniks killar ska förtöja båten.

Husen längre upp i backen, ägdes av SjöV. Men såldes rätt nyligen till Södertäljekommun. Jag har varit med och målat i en av lägenheterna 2006. I dag hyr SjöV det ena huset för konferensrum och överliggning för anställda.

Rätt kul att se skolbarn i olika åldrar stå och vänta vid öppning för fartyg. Barn går med sina klasser upp till Sydpolen för att bada eller andra aktiviteter. Där finns också en skatepark utomhus öppen för alla. Fina strövområden finns längs kanalsidorna. Hundägare, pensionärer, a-lagare, föräldrar med barnvagn, ungdomar, joggare, personer med PT. Allt kan du se i Södertälje! Och allt kan ske. Och något sker alltid.

M/S Kalkviks bulb i dag. Lite isflak ligger fortfarande.

Snart är det vår och det blir ingen bitande vinter.

Av Ellinor - 26 november 2011 21:14

Vi har bland annat jobbat med utläggning av kabel i Linasundet i Södertälje. All kabel till belysningen på dykdalberna var från 70-talet och hade gjort sitt. Så vi rullade ut ny kabel. Med hjälp av dykare fick kabeln is skydd och klamrades som det skulle. Elektrikern installerade och såg till att få fart på belysningen. Vi assisterade under perioden som plattform.

Arbetet hade beräknats att ta en månad, men vi gjorde alltihopa på ca två veckor.

Så ett visst flyt hade vi.

Vacker morgon i slussen.

Det var fyrbjörns dykare vi lånade under perioden. Fyrbjörn hade annat jobb under tiden. De  körde sten från Underås och in till Södertälje och bättrade på kanalslänterna. Här ligger de med fören utanför vår fartygslångsida. Och dykarna hämtar verktyg ombord på Fyrbjörn.

Dykaren Olle blir påklädd utrustningen av dyk medhjälparen. Olle är absolut den yngsta av oss anställda.

Mats E ligger på magen och assisterar med verktyg till dykaren. En annan håller honom i benen.

Elektriker och dykare i samspel.

Temporärt hade vi lyktor som gick på batteri då den vanliga belysningen inte fungerade. Lyktan är inte med på bilden, utan bara trästolpen och batteriet

Det blev inte någon roligare blogg den här gången. En länk om Södertäljekanal.

Det lär ha legat slott vid Linasundet, och i dag kan man se ruiner av något, då man kör förbi i Kanalen.

Ha en bra kväll.

Av Ellinor - 9 november 2011 19:07

Den här gången bjuder jag på några bilder bara.

Hösten är väldigt närvarande.

Höst morgon i Dalarö.

Våffelstugan i morgonsolen.Dalarö

Fyrlins i höstsolen

På besök ombord på min ordinarie arbetsplats, under en sjöräddningsövning.

Ett möte i kanalen.

Min kompis Zorro får åka med i bland på jobbet. Han har revir på nästan alla öar.

I alla fall där vi har fyrar att besöka. Han springer aldrig långt.

Han är mera orolig för att bli från åkt, faktisk.

Vi har åkt i från honom någon gång, men upptäckt att han varit kvar på fyren, i god tid. I början ylande han inne i fyrkroppen(när han var valp), då jag klättrade upp för att underhålla utrustningen. Det ekade spöklikt och skärande. Rätt jobbigt faktiskt. Än i dag är han väldigt glad då man kommer ner från fyren. Eller alla fyrar! Roligt och komiskt är det då vi kör i smala kanaler t ex Baggensstäket eller Väddökanal mfl. Då skäller andra hundar på Zorro, då de ser att han står på däck. Och han skäller tillbaka om de kommer i närheten av båten. Likaså med kråkor och fåglar som vill ta en mumsbit av snäckor, som kommit upp med en begagnat sjömärke/prick. Inga fåglar ska sitta på hans båt. Så fort vi kommer till bryggan i Södertälje, far han som en pil upp i slänten och jagar kaninerna. Väldigt spännande är hund dagiset, då de promenerar förbi på motstående kanalslänt. Sex hundar i koppel är spännande! Nosen jobbar och han vädrar in hela Södertälje, ser det ut som.

Han älskar att åka till jobbet. Tänk om vi människor hade hans lust att åka till jobbet! Han blir duktigt trött av att jobba   Då han har varit med en hel del och är allmänt sliten, lägger han sig platt innanför dörren och vill hellre stanna hemma med barnen och få sova lite till på morgonen.

Vilket är viktigast på sommaren?
 Sol
 Bad/simmning
 Vandring
 Idrott
 Semester
 Att ha tid/väder att bygga/renovera