Alla inlägg under juli 2011

Av Ellinor - 31 juli 2011 21:47

Vi har påbörjat arbetet med att få i ordning "lillstugan". Så att den blir okej att hyra ut i framtiden. Den stugan är fräschast och nyast. Lika stor som en etta, Båda har sjöutsikt och brygga. Tidigare har vi inte haft funderingen på att hyra ut. Stället är trots allt vårat andra hem och tillflyktsställe. Men för att sponsra underhållet av stugorna och brygga mm så är det nog det enda sättet att få det att fungera för oss. Vi har villa hemma också som är prio ett som ska skötas om och underhållas. Det finns många hål att fylla.


När den här tanken slog mig i vårars, ringde jag vår fastboende granne intill oss på ön. Hon var absolut inte mot att vi hyrde ut. Jag ville fråga först vad hon tyckte.Det är ju hon som kommer få stå ut med våra gäster.


Det gick en tid och hon hörde av sig. Då hade hon redan en hyresgäst åt oss. Redan då, fast att stugan inte var helt beboelig. Jag hade mycket på jobbet och tiden var inte rätt för oss att göra i ordning stugan.


Grannen blev lite besviken av att vi inte hade lust att hyra ut på störten. Hon tyckte att det bara hade varit tomt prat. Hon erbjöd en avlagd diskbänk, som låg dammigt under hennes hus, för att vi skulle komma i gång. Och hon såg fram emot att vi hyrde ut. Inte direkt vad jag hade förväntat mig av en granne! Hon är nog den bästa grannen som finns.


Nu har vi äntligen fått ut köksinredning och vi har tur att vatten/avlopp/ el redan är draget. Grannen var nyfiken och kom förbi och kikade på inredningen. Hon var glad och tyckte att det blev bra. Alternativt så hyr vi ut vår storstuga och vi tar "lillstugan" i stället.


Frågan nu som bubblar är:

-Hur mycket ska man ta i veckan i hyra? Beroende på vilken stuga man hyr ut?! Eller alltihop? Vi måste bestämma oss till nästa år när vi själva ska vara ute på stugan och när vi ska hyra ut. Tanken på att andra kommer att springa i vårat hus, känns väldigt konstigt. Man får plocka bort sånt som man är rädd om, helt enkelt. Att komma ut och se en överfull soptunna, lär vara ett naturligt inslag i vardagen. Puh.

  Inköp på IKEA. Transporterades ut med båt, senare till ön.



Är det ett supargäng eller familj? Vem vet. Jag måste lyssna med mitt försäkringsbolag. Eventuellt skaffa en enskild firma. Oj vad med jobb det blir?!

Vi får se hur det hela slutar. Köket är inte uppe ännu. Man ska inte ropa hej, innan man är över ån.


  Stommarna nästan på plats.  Rörigt är det just nu. Långt i från bra.

Dubbelsängen 

  Altanvy från lillstuganKvällsol under abborrmetet i går.

Men positiva jag tänker att det här kommer att gå vägen. Varför inte?


Kommer tala om för gästerna att mobila nätet inte har den bästa teckningen här i berget. Ska man surfa eller ringa så får man gå ut på altanen eller ner till bryggan. Alltså: bara surfa då det inte regnar. "solsurfning".


Så jag kan ju tala om att just nu så svärmar några myggor runt mitt huvud och försöker hitta något bra ställe att landa på. Tur att det inte är så många myggor:)


Men resten av familjen har gått in för kväller. Så jag får ge mig här.


//Ellinor

Av Ellinor - 15 juli 2011 22:20

Det är inte alltid vädret är vackert och avkopplande på sjön.

Många tror att det alltid är vackert och skönt när vi är där.

Vissa dagar sitter mössan på likaså långkalongerna. Men den här månaden har varit fin. Dimma och regn har förekommit. Det försvinner oftast efter en stund. Man ser svarta tunga regnmoln in över fastland och inte förrän vi ska in mot land som det börjar regna. Uttrycket "förtöjningsregn" har jag hört, av en kollega.  

Smådisigt, fyrbesök. Persöleden.   Fritidsbåtar i lemmeltåg. Människan är lustig. I trafiken köar vi. Måste vi köa på sjön också? Är det inte där vi ska koppla av på vår semester? Men på vissa sträckor på sjön så är det E4:an eller något liknande.


Människan har förmågan att flockas. Alla ska vara på samma ställe. Precis som om det vore tryggare. Då tänker jag på klubbholmar, eller naturhamnar där båtar ligger sida vid sida. Om man är ute på sjön så kanske man vill vara ute ostörd, kanske kunna bada/sola naken. Men oftast så flockas det båtar dit där någon har slängt ankare eller förtöjt på något sätt. Trygghet att kanske veta att där kommer deras båt också in, eftersom det redan ligger en båt där inne. Men det är inte säkert att båt nr 1 vill ha sällskap!?

Alla är vi olika och det är bara att respektera. Vi har allemansrätt i det här landet. Det finns massor av vikar att välja på. God planering innan avfärd är att rekomendera. Folk som kommer med urrivna kartsidor ur telefonkatalogen och frågar om vägen till Gotland. Hua. Alla ska inte vara på sjön.

 

Måste dela med mig av bilder från en klubbholme innefrån Galten/mälaren- Tallklubben.  

   Undra om könsrollerna sätts tidigt, här?

Annars så älskar jag den här lekstugan.

Hade jag en begagnad stortriss skulle jag nog gjöra samma sak åt våra barn.

Pappa min ställde upp en skrotig styrhytt åt oss, på berget när vi var små. Man behöver inte alltid köpa dyra saker för att ungarna ska vara roade.

En trasig radio kan få en femåring att skruva i flera timmar. Säkert har du minnen från din barndom som har präglat dig!?


// Ellinor

Presentation

Omröstning

Vilket är viktigast på sommaren?
 Sol
 Bad/simmning
 Vandring
 Idrott
 Semester
 Att ha tid/väder att bygga/renovera
 Åka båt
 Fiska
 Grilla äta dricka godmat
 Läsa
 Vara med familj/vänner
 Kunna gå på läger
 Studier
 Arbete
 Annat

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Väder

klart.se

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards