Direktlänk till inlägg 28 september 2011

Mälaren september 2011

Av Ellinor - 28 september 2011 20:31

Vi har två hem. Det vet nog de flesta av våra bekanta. Ett fastboende vid Mälaren och ett ute i Öregrundsskärgård.


Vi har försökt sälja våran båt, ni ska veta hur svårt det är att sälja begagnade båtar. Har hört att det är även svårt att sälja nya båtar. Det hänger i hop med finanskrisen som råder. Människor avstår stora inköp och lägger pengarna på dagligvaror och konsumtion, i stället.


Den större båten har vi haft i Herräng och som transportbåt ut till ön. Men nu har vi kört hem den till Mälaren. Och förra helgen köpte vi en liten båt, som får ta platsen i Herräng. Det är mycket jobb att åka runt och titta på båtar. Och lika så att sälja!


I kväll drog vi ut för första gången i år med familjen ut på Mälaren, med gammelbåten. Härligt!

  Tittar du noga så ser du lastbåten som går förbi ute i leden.


  Tilde väntar på att korvarna ska grillas.

Det blev mörkernavigering på slutet, vilket är spännande! Det var inte många andra fritidsbåtar ute. Bara fritidsfiskare i vingliga småbåtar, som stog med sina kastspön i nävarna. Kanske drar vi ut med kaffetermosen och fiskeutrustningen nästa gång.


Den här helgen kom "marknaden" till stan. Marknaden med knallar, som tunerar runt i hela sverige. En annan är uppväxt med att gå på "Rimbomarknaden". Samma shit säljs i alla städer. Knallarna är bra less på att kränga skiten(enligt min mening)när de kommer till Strängnäs. Jag tror att våran ort är den sista de besöker för året. Så en annan försöker pruta, om möjlighet ges :) eftersom de vill sälja av sig allt krimskrams, innan de lämnar stan.


En skara med båtar besöker alltid gästhamnen vid markanden. I år var det en grupp med Princessbåtar som trängdes, sida vid sida.


Idag såg jag en mycket fin bogserbåt, då vi slank över Tosteröbron med bilen. Bållsta hette den. Båten väntade på broöppning, sen la den sig vid ångbåtsbryggan.  

Snart blir det dags att ta upp våran kära gamla båt. Trailern har vi kört hem från Roslagen. Och vi kommer inte behöva såga ner plommonträdet, som jag trodde.   Skönt att ha båten hemma och inte 15 mil enkel för en bottenmålning (nu ligger den iofs i vattnet fortfarande och inte på tomten, ännu ). Men snart så  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ellinor - 24 juli 2013 15:25

Nu är det ett bra tag sen sist jag bloggade. Har haft noll inspiration och inget att komma med. Om jag nu har det det den här gången vet jag inte. Men inspirationen har kommit tillbaka.   Två veckor in i semestern så har man hamnat i en lugn fas....

Av Ellinor - 13 november 2012 20:32

Halloj igen! Jag tänker börja bloggen i dag med en morgonbild, såklart. Solen är påväg upp(i morse). Den här resan i dag handlar om en fyr som har ett besynnerligt opiskt fel. Och lite arbetsmiljö, både det vackra och sedan det skitiga, otrevl...

Av Ellinor - 5 november 2012 18:29

Ljuset och vattnet ger de otroliga skiftningarna i vår skärgårdsmiljö. Ingen dag är den andra lik. Den här bilden är en tidig morgon. Jag bara passar på och öppnar fönstret, sträcker ut armen och tar bilden. Kompisen som kommer från Oxelösun...

Av Ellinor - 25 augusti 2012 21:12

Jag hade ingen större lust att göra denna resa från början. Eftersom jag åker så mycket båt i jobbet. Men jag får tacka min make som ville göra resan. Annars hade jag aldrig gjort den. Strängnäs- Stockholm och retur. Vi packade våra badkläder ...

Av Ellinor - 23 mars 2012 11:13

    Kära bloggläsare:   Nu har äntligen våren kommit. Alla har vi känt solens strålar värma försiktigt i skinnet. Nu kan vi ta med oss kaffekoppen till söderväggen i lä och njuta av solen. Blåsippor och Hästhovar börjar smyga fram. Snödrop...

Presentation

Omröstning

Vilket är viktigast på sommaren?
 Sol
 Bad/simmning
 Vandring
 Idrott
 Semester
 Att ha tid/väder att bygga/renovera
 Åka båt
 Fiska
 Grilla äta dricka godmat
 Läsa
 Vara med familj/vänner
 Kunna gå på läger
 Studier
 Arbete
 Annat

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Väder

klart.se

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards